Čím sa gravel bicykel odlišuje od cestných a horských bicyklov?
Pri výbere medzi rôznymi typmi bicyklov je dôležité pochopiť, ako sa líšia gravel vs. cestný bicykel a tiež ako gravel bicykel porovnávať s horským bicyklom.
Gravel bicykle sú pomerne univerzálne bicykle navrhnuté pre rôzne povrchy od asflatu po nespevnené cesty. Skúsenejší jazdci na nich vedia prejsť aj jednoduchšie traily. Sú kombináciou cestných a horských bicyklov, čo im umožňuje zvládať rôzne terény s ľahkosťou a komfortom. V cyklistickom svete získavajú čoraz väčšiu popularitu, vďaka čomu sa stali neodmysliteľnou súčasťou mnohých cyklistických pretekov.
Hlavné rozdiely medzi gravel, horskými a cestnými bicklami
Porovnáme si geometriu, kolesá, brzdy, pohon a daľšie rozdiely medzi týmito typmi bicyklov.
Geometria rámu
1. Uhol hlavovej trubky
Uhol hlavovej trubky robí rozdiel v jednoduchosti a rýchlosti ovládania bicykla. Pri gravel bicykloch sa pohybuje okolo 70-72 stupňov, čo je strmšie ako horské bicykle, ktoré majú uhol okolo 66-68 stupňov. Preto má gravel lepšiu stabilitu pri jazde v rôznom teréne. Cestné bicykle majú uhol hlavovej trubky strmší ako gravel bicykle, 73-75 stupňov, čím umožňujú rýchlejšie a presnejšie riadenie bicykla na hladkých cestách.
Strmosť hlavovej trubky je teda od najmenej strmej po najstrmšiu: horské bicykle (66-68 stupňov) - gravel bicykle (70-72 stupňov) - cestné bicykle (73-75 stupňov).
2. Dĺžka rázvoru
Dĺžka rázvoru je vzdialenosť medzi stredmi kolies.
- Cestný bicykel má rázvor najkratší, 970-1000mm, umožňuje to rýchlu zmenu smeru a agilitu na spevnených cestách.
- Horské bicykle majú rázvor najdlhší, 1100-1200mm, kvôli stabilite na nespevnených trailoch.
- Gravel bicykle majú dĺžku rázvoru niekde medzi cestným a horským bicyklom, 1010-1050mm. Opäť je to kvôli stabilite na hladkých aj na nespevnených cestách či trailoch.
3. Dĺžka zadnej stavby
Dĺžka zadnej stavby alebo dĺžka reťazových vzpier - zadná časť bicykla, v podstate časť rámu ktorá je pozdĺž reťaze.
- Cestný bicykel má zadnú stavbu najkratšiu, 405-415mm, vďaka tomu poskytuje rýchle reakcie a aktivitu na asfalte - maximálny výkon a rýchlosť.
- Horský bicykel má zadnú stavbu najdlhšiu, 430-460mm, takže je bicykel stabilnejší v náročných terénoch.
- Gravel má zadnú stavbu opäť niekde medzi, 420-440mm. Takže to je stredná cesta medzi reaktivitou rámu a stabilitou v porovnaní s cestným a horským bicyklom.
Kolesá
1. Veľkosť kolies
Pre cestné bicykle je štandard 29-palcové kolesá (700c).
Horský bicykel má kolesá s veľkosťou 29 palcov (700c), 27,5 palcov (650b) alebo staršie modely s 26-palcovýmí kolesami.
Gravel bicykle majú prevažne kolesá s priemerom 700c, čo je rovnaká veľkosť ako pri cestných bicykloch. Alternatíva sú však aj kolesá s priemerom 650b (27,5 palca), vďaka čomu môžu byť namontované širšie plášte aké sú na enduro alebo horských bicykloch - lepšia trakcia a komfort v teréne.
2. Veľkosť plášťov
- Horské bicykle majú najširšie plášte, 53-66mm. Majú výrazný vzor pre maximálnu trakciu a kontrolu v náročných terénoch s koreňami, kameňmi či v blate a snehu.
- Cestné bicykle majú najužšie plášte, 23-28mm.
- Plášte na gravel bicykloch sú širšie ako cestné, v rozmedzí 35-50mm. Poskytujú lepšiu trakciu na nespevnených povrchoch a zároveň zvyšujú pohodlie tým, že lepšie absorbujú nerovnosti.
Brzdy
- Na horské bicykle sa takmer výlučne montujú hydraulické kotúčové brdzy kvôli spoľahlivosti a odolnosti voči prehrievaniu, čo je dôležité pri strmých a dlhých zjazodch. Poskytujú maximálny brzdný výkon v náročnom teréne. Veľkosť kotúčov je pri horských bicykloch najväčšia a to 180-203mm.
- Cestné bicykle používajú ráfikové alebo kotúčové brzdy. Ráfikové brzdy sú síce ľahšie a aerodynamickejšie, ale kotúčové brzdy sú spoľahlivejšie. Veľkosť kotúčov na cestných bicykloch je väčšinou 140-160mm.
- Gravel bicykle majú, aj kvôli už spomínanej spoľahlivosti, namontované kotúčové brzdy. Ide buď o hydraulické alebo mechanické brzdy, pričom mechanické kotúčové brzdy prenášajú brzdnú silu pomocou oceľového lanka a hydraulické kotúčové brzdy prenášajú brzdnú silu pomocou kvapaliny. Kotúčové brzdy na gravel bicykloch sú navrhnuté tak, aby poskytovali spoľahlivý výkon na mokrých, blatistých a prašných povrchoch, kde ráfikové brzdy môžu zlyhávať. Umožňujú tiež použitie širších plášťov, pretože neobmedzujú priestor pri ráfiku, ako to robia ráfikové brzdy. Hydraulické kotúčové brzdy sú obzvlášť obľúbené kvôli svojmu silnému a plynulému brzdnému účinku.
Pohon
- Horský bicykel najčastejšie využíva 1x konfiguráciu, čo je jeden prevodník vpredu a širokorozsahová kazeta vzadu. Kazeta na horskom bicykli môže mať rozsah 10-50T alebo 10-52T, čo poskytuje veľmi nízke prevody pre extrémne stúpania a dostatočne vysoké prevody pre rýchle sekcie.
- Cestné bicykle majú konfiguráciu 2x, čo znamená dva prevodníky vpredu, napríklad 50/34T alebo 52/36T a úzkorozsahovúú kazedu vzadu napríklad 11-28T alebo 11-30T. Táto konfigurácia umožňuje príjemnejšie prechody medzi prevodmi a udržiavanie rýchlosti.
- Gravel môže mať obe zo spomínaných konfigurácii. Gravel bicykle zvyčajne ponúkajú široký rozsah prevodov, aby pokryli potreby jazdy na asfalte aj v teréne. Prevodník môže mať 38 až 46 zubov vpredu a kazeta vzadu môže mať rozsah napríklad 10-42T alebo 11-42T, čo umožňuje pohodlné šlapanie na rovine a aj zvládanie strmých stúpaní.
Doplnky a príslušenstvo
Cestné a horské bicykle sú optimalizované pre špecifické potreby rýchlosti na ceste alebo výkonu v teréne, väčšinou majú 1-2 úchyty na držiaky na fľaše, aby bola hmotnosť bicykla čo najmenšia.
Gravel bicykle sú navrhnuté tak, aby boli čo najuniverzálnejšie a prispôsobiteľné pre dlhé výlety a rôzne podmienky, preto majú množstvo úchytov na fľaše, nosiče, blatníky a tašky.
Jazdné vlastnosti a využitie gravelového bicykla v porovnaní s cestným a horským bicyklom
Horské bicykle sú navrhnuté do náročných terénov kde sú kamene, korene a blato. Majú robustnú konštrukciu, široké plášte a odpruženie, ktoré poskytuje kontrolu v tehcnických pasážach. Ako už bolo spomenuté, majú dlhší rázvor a širšie riadidlá kvôli potrebnej stabilite. Tieto bicykle sa využívajú najmä na trailoch, zjazdoch, singletrailoch a taktiež v disciplíne cross-country.
Horský bicykel je preto optimalizovaný pre náročný terén a technickú jazdu, s dôrazom na stabilitu, kontrolu a trakciu v prírodných podmienkach.
Cestné bicykle sú navrhnuté pre maximálnu rýchlosť na hladkých asfaltových povrchoch. Majú veľmi nízke hmotnosti, vďaka čomu majú lepšiu aerodynamiku a efektivitu šlapania. S kratším rázvorom a úzkymi plášťami majú presné ovládanie. Rámy cestných bicyklov sú často tuhšie, kvôli efektívnejšiemu prenosu sily z pedálov na kolesá, takže sa maximalizuje výkon. Cestné bicykle sa využívajú na preteky, triatlon, ale aj na tréningy športovncov.
Cestný bicykel je navrhnutý pre rýchlosť a efektivitu na hladkom asfalte, s vynikajúcou ovládateľnosťou a výkonom na ceste.
Gravel bicykle sú navrhnuté tak, aby zvládali terény takmer každého druhu - od asfaltu po jednoduchší trail. Ich geometria poskytuje stabilitu a komfort na dlhé vzdialenosti, pričom stále umožňuje relatívne rýchlu jazdu. Vďaka väčším plášťom a nižšiemu tlaku v nich sú gravel bicykle pohodlné aj na nerovných povrchoch. Rám má často mierne uvoľnenú geometriu s vyššou hlavovou trubkou, čo zlepšuje komfort a kontrolu pri jazde. Gravel bicykle sú vyvážené, aby poskytovali dobrú ovládateľnosť v teréne aj na ceste, s kratším rázvorom ako horské bicykle, ale dlhším ako cestné, čo prispieva k stabilite a obratnosti.
Dajú sa využiť na dlhé trasy, bikepacking, nepredvídateľné trasy ale sú aj ideálnou voľbou do mesta na dochádzanie do práce.
Cenové rozpätie a dostupnosť
Cenové rozpätie bicyklov sa líši podľa typu bicykla, kvality použitých materiálov, komponentov a značky. Gravel bicykle, horské bicykle a cestné bicykle majú rôzne cenové úrovne, ktoré sú ovplyvnené ich špecifickým účelom a technológiou. Cenové rozpätie sa môže meniť v závislosti od sezóny a dostupnosti modelov. Všeobecne však platí, že gravel bicykle majú tendenciu byť mierne drahšie ako základné modely cestných a horských bicyklov, najmä kvôli ich všestrannosti a špecifickým komponentom, ktoré kombinujú vlastnosti oboch týchto kategórií.
Tu vám ponúkame typy na gravel bicykle v troch cenových kategóriach:
Ktorý gravel bicykel si vybrať?
Fairdale Ridgemont 2023
Jednoduchý bicykel za prijateľnú cenu, ktorý je ideálny na vozenie sa kamkoľvek. Dostupný v dvoch farbách, v zelenej a v čiernej.
Marin Gestalt 700C 2024
Tento bicykel je skvelý na dochádzanie do práce či na blatisté výlety. Má ‘’profesionálnejšie''komponenty ako spomínaný Fairdale a tak sa na ňom nemusíte báť vyraziť na dlhšie cesty. Dostupný v dvoch farbách - čierna a modrá.
CTM Koyuk 3.0 700C 2024
Gravel od slovenskej značky CTM, na kompletnej sade Shimano GRX, ktorá je navrhnutá špeciálne pre gravel bicykle. S komfortným sedlom a minimalistickým dizajnom, v piatich veľkostiach.
Marin Gestalt 1 700C 2024
Hliníkový rám, vidlica z karbónu a komponenty od značky Shimano či Tektro. Veľmi spoľahlivý a opäť minimalistický bicykel.
Stevens Camino 700C 2023
Tento bicykel má superľahký a pohodlný karbónový rám, spolu s Continental plášťami a brzdami Shimano zaručia pohodlie a maximálnu výkonnosť.
Bombtrack Hook EXT 27,5’' 2024
Oceľové trubky Columbus Cromor s dvojitím zosilením, vnútorné vedenie pre osvetlenie dynama a mnoho daľších špecialít robí veľmi schopný a vzrušujúci bicykel. Má agresívne plášte WTB Ranger, takže sa nestratí ani na prašných či blatových cestách. Dostupný v dvoch farebných prevedeniach - čierna a modrá.
Gravel vs. cestný vs. horský bicykel: ktorý si vybrať?
Pri výbere medzi gravelom, horským a cestným bicyklom je dôležité zvážiť, kde najčastejšie jazdíte. Gravel bike však ponúka univerzálnosť na rôznych povrchoch, takže ak keď ste nerozhoný a chceli by ste mať kúsok z oboch - cestný aj horský bicykel, gravel je tá správna cesta. Na našej stránke Bikehouse máme široký výber gravel bicyklov, z ktorých si každý určite vyberie ten správny.
Čítať ďalej: Najlepšie gravel bicykle - top výber podľa Bikehouse